Kom godt igang med cirkustræning

September 16, 2014

Træningen

 

Lad mig sige det som det er, hvad enten det er børn, unge, voksne eller gamle, som samles for at lave en cirkus forestilling er det vigtigt at man allerede fra træningens start gør sig en ting sikkert, det der driver værket i denne branche er sved, sved, grin, grin og latter samt en hel del tillid.

 

Det gode humør skal være den bærende del, og det gode humør skal først og fremmest serveres af den person som står for træningen.

 

Træningen starter altid med fælles opvarmning, hvor fællesskabet, smidigheden og kondien opbygges.

 

Husk at tage hensyn til at ikke alle er lige stærke fysisk, og det er ingen interesse at hæfte nogen af et cirkus projekt fra starten.

Sørg for at alle har medbestemmelse i opvarmningen, dette styrker kreativiteten, sammenholdet og individet.

 

Start med at finde noget musik som du virkelig holder af, du ved noget der vrikker lidt i hofterne, og sørg for at der er noget for en hver smag, samt noget hurtigt og langsomt.

Brug altid de første par minutter med en stille sang, hvor folk ( som står i en cirkel ) strækker sig som de nu selv føler for. De første par træningsgange kan det være nødvendigt at hjælpe lidt på vej, og det er ganske ok. At ligge på gulvet og strække sig, samt gabe højlydt. Faktisk er det en god ide at sætte en gaberunde i gang, og det behøver du ikke at sige, det skal du bare gøre.

 

Efter strækket skal vi have gang i pulsen, men vi starter lidt stille med at gå rundt til noget musik der passer sig i gå tempo. Brug tiden til evt. at løsne op for ansigtet, hvor grim kan du blive, hvor lang kan din tunge blive osv. Sørg også for at gå på hele foden, ta´ et par omgange på tæerne, så på ydersiden af foden, bagsiden og indersiden.

Slut det af med at stå med samlede ben og knæ og drej rundt i cirkler samt i ottetaller. Se figur.

 

Så skal vi i gang med noget rigtig puls og sved træning. Her skal du selvfølgelig bruge noget musik som du kan løbe til, eksperimenter dig frem med en walkman i skoven inden.

Start med at løbe almindeligt og sæt herefter gadedrenge hop og andet sjovt ind. Skift mellem almindelig løb, spurgt og kap gang.

 

Brug en fløjte, og indfør reglen om at når du fløjter skal der udføres en aftalt øvelse, som kan være mavebøjninger, ryg løft , armbøjninger, engle hop, koldbøtter eller hvad du lige kan finde frem til, brug din fantasi. Man kan også sagtens lave nogen fange lege som kondi opvarmning. Jeg har gode erfaringer med at krappe fange er dejligt hårdt. Pas på med at opvarmningen ikke bliver en sur tjans der skal overstås, men følg den op med morsomme kommentarer.

 

Prøv også en crazy stopdans, hvor man skal danse helt vildt med arme, ben, hoved og krop.

Prøv alt muligt og bliv ved til I er godt varme og svedige. Husk at have vand med og drik rigeligt hele tiden. Sørg evt. for at skiftes til at hente vandkander og glas til hele holdet.

Efter den hårde del går I sammen to og to, og udfører sammen strækøvelser og massage.

 

Dette skal I bruge mindst et kvarter på. Sæt noget dejligt roligt musik på, og syng gerne med på sangene, her skal I lige huske at hver fugl synger med sit næb. Ret aldrig på folk der synger falsk, hvis du vil hjælpe dem, så sæt dig tæt ved dem og syng sammen med dem. Og lav gerne nogle strækøvelser for halsen. Jeg giver lige et par strækøvelser her, men en god tommelfinger regel er at mærke på sin egen krop hvad man har brug for, og spørg gerne folk hvor de tror de trænger til at strække.

 

Man kan også ligge sig ned som i starten og lave et stræk, som er i konstant bevægelse. Husk at frem ynde rolige lange bevægelser.

 

Efter opvarmningen plejer jeg at holde en pause, og hvis I gør det samme er det vigtigt at klæde jer varmt på. Så slipper I nemlig for at varme op efter pausen igen…

 

 Efter opvarmningen er det praktisk at forholde sig til at kroppen er arbejdsdygtig. Derfor skal vi nu have rullet madrasser ud, for nu skal vi i gang med artist træningen.

Vi starter med koldbøtter, og dem skal vi have mange af, både forlæns og baglæns. Vi skal også lave nogle vejrmøller.

 

Vi skal også stå på hovedet, og med mindre folk er helt sikre på det, går I sammen to og to, og hjælper hinanden, med støtte og modtagning ( For det sker faktisk at folk falder her ! )

Husk endnu en gang at det er det gode humør der driver værket, så prøv at være forskellige folk/typer når I laver øvelserne, man kan godt være en agent der laver et rullefald, for derefter at blive russisk gymnast eller prinsesse.

 

Det er en god ide at tale med en gymnastiklære omkring forskellige spring som I evt. kan lave, jeg kan foreslå spring som, hovedspring, kraftspring, araber spring, flik flak, men dette er de selv samme spring, som jeg har valgt ikke at beskrive i bogen, da det er bedst at have en instruktør ( gymnast ) til dette.

 

Når folk står i kø til at springe har de tre muligheder, de kan kede sig, de kan øve balancer på et ben, eller de kan pjatte, jeg foreslår at I IKKE benytter jer af den førstnævnte mulighed.

Husk endnu en gang at du som lærer/instruktør skal være et forbillede, og derfor må du gerne være sådan lidt kreativ og sjov når du springer, holdningen og energien er det vigtigste.

 

I kan også bruge tiden på at digte sange om det I laver, denne evne får I brug får hvis I vil lave jeres egen cirkus sang.

 

Efter I har sprunget kan I lave tillidsøvelser og akrobatik, og de øvelser I her skal bruge, er beskrevet i afsnittet om akrobatik.

 

Nu er det tid til en frokost pause, altså efter I har lavet strækøvelser selvfølgelig. Her er det vigtigt at I giver jer god tid, lad folk slappe af, og lad maden falde til ro inden I går i gang igen.

 

Efter frokostpausen skal vi have fat på noget jonglering, brug en times tid på dette, hvor I laver en fælles opvarmning med en enkelt bold eller kegle hver.

Gentag alle typer kast 50 gange. Altså 50 almindelige, 50 bag ryg (begge veje) , 50 under ben ( begge ben) Gentag evt. øvelserne med 2 og 3 bolde hvis I kan finde ud af det, ellers kan I bare gå i gang med den almindelige jonglerings træning, som er beskrevet i afsnittet om jonglering.

 

Når i træner jonglering skal du være meget bevidst om hvilken musik du bruger, og prøv også om du kan snige lidt karakter træning ind her. Husk at et jonglerings nummer kan være rigtigt kedeligt, men det kan også være rigtigt sjovt, lad os blive professionelle og lave den sjove version, dette starter nemlig allerede i indlæringen.

 

Karakter træning er det vigtigste af alle discipliner, og dette skal du give god plads, derfor har du også allerede nu lavet det som kombineret del af al den anden træning, og nu fokuserer I på karakteren alene, arbejd med og uden musik, tag på banegården og kig på folk efterlign hinanden og spil de karakterer I ser i tv. Kan I få fat i videoen med ”Søs og Kirsten”, kan denne varmt anbefales. Se også i afsnittet om karakter træning.

 

Fri træning er indbegrebet af cirkus liv, det er sådan de ”rigtige professionelle” arbejder til hverdag, og det er det dine elever skal lære af hele denne proces, giv derfor denne disciplin mere og mere plads jo længere i er i forløbet.

 

Start med at du går rundt og hjælper folk, med det de har lyst til og lave, og til sidst kan det bærer over imod, at dette kan kører af sig selv, forestil dig et lokale fyldt med folk der arbejder med det de syntes er sjovt, og med en stor portion glæde. Dette er et billede som gang på gang giver mig tårer i øjnene af glæde. Nyd det.

 

TILBAGE TIL ONLINE CIRKUSSKOLE

Please reload