Akrobatik

September 25, 2014

For at lave akrobatik er det vigtigt at I opbygger en fælles tillid, her skal I også være forsigtig med musikken, da det er vigtigt at kommunikere klart undervejs, og da man nogle gange hænger imellem benene på hinanden, kan det i forvejen være svært at hører.

 

Start med nogle tillidsøvelser hvor I går sammen 2 og 2. Stil jer ved siden af hinanden med siden til og hold i hænder. Læn jer langsomt ud til hver sin side, og sørg for at holde kroppen strakt. Denne øvelse kan også laves med tre, men det kræver lidt styrke af den midterste mand.

 

Prøv også at stå i en cirkel med ca. 5 personer, og læn jer meget langsomt væk fra hinanden.

 

Fælles for disse øvelser er at jo tættere I står med fødderne på hinanden, jo sværere er det.

Man kan også lave en anden gruppe øvelse, hvor man danner en cirkel, og så lader man en person stå i midten, han/hun skal nu gøre sig helt stiv, for at falde ud og blive grebet af cirklen, der stille skubber ham videre til andre.

 

Dette styrker 2 egenskaber, folkene der står i cirklen bliver trænet som modtagere, og bliver opmærksomme overfor at det er vigtigt at være 100 % tilstede når man arbejder med akrobatik. Personen i midten, får trænet sin tillid samt spændstighed.

 

Stil jer to og to med ryggen mod hinanden, og prøv at sætte jer langsomt ned, sørg for at have god kontakt med hele ryggen hele tiden. Nu kan I gå op og ned, skift en gang imellem så forskellige folk kommer til at arbejde sammen hele tiden.

 

Så er der den vilde rigtige vilde tillidsøvelse, og den skal man ikke lave med mindre børn, for går den galt, går det virkeligt galt, man skal også være mindst 12 personer for at udfører den, får man den til at fungere er det et kæmpe sus, og man kan bare ikke få nok.

Lav en forhøjning af borde, stole og lignende ( Det skal stå stabilt ) Forhøjningen, skal være i hovedhøjde med folk.

 

Foran forhøjningen skal der stå to rækker med folk med strakte arme mod hinanden. Folk skal være klar her.

 

Folkene står helt tæt, skulder ved skulder og ser på hinanden. Oppe på forhøjningen står der en som nu lader sig falde udstrakt ned i armene, og bliver grebet af de andre. Den som hopper skal have armene ned langs siden, og falde med ryggen først. Det er vigtigt at man ikke bukker sig sammen, for så ligger man hele vægten på 2 personer, hvilket gør at man falder på halebenet.

 

Det kan godt være en god ide med en måtte under.

Hvis ikke alle tør at prøve, så er det ok. Men gentag øvelsen nogle dage efter, og fortsæt sådan til alle har været igennem. Lad være at presse folk for hårdt, det er et stort skridt for nogen at tage, men jo større skridtet er jo større er sejren.

 

Nå men alt dette er jo bare ment som for øvelser til den egentlige akrobatik træning, grunden til at man gør det, er at det er vigtigt at kunne stole på hinanden. Hvis folk ikke tør at overlade deres skæbne i andre hænder, bliver de ikke akrobater.

 

Første øvelse er svalereden, og den er lige så ufarlig og nem, som den er flot.

Man skal bruge grupper med 4 personer, en bund, en top og to modtagere.

Bunden ligger sig på ryggen med bøjede ben, og armene lige op i luften.

 

Modtagerne stiller sig på hver sin side (tæt ved ) og toppen stiller sig i ”hoved enden” og ser mod bundens krop. Det er vigtigt at fødderne står på hver sin side af hovedet. Toppen tager fat i bundens knæ, og bunden tager fat i toppens lår, lige over knæet. ( modtagerne skal nu være ekstra vågne) Toppen læner sig med strakte arme ind over bunden, som samtidigt løfter sine arme op i strakt stilling. Sørg for at både top og bund ender med armene i 90 grader i forhold til gulvet, dette gør det hele væsentligt lettere, da belastningen så går lige ned gennem knoglerne, og ikke bliver holdt af musklerne alene.

 

Se billederne. Og husk altid at bunden giver alle signaler til toppen, og at modtagerne står med det sidste ansvar, gør folk bevidste om at det er et dårligt tidspunkt at planlægge weekendens fest på.

 

Næste øvelser er hovedstand dette skal man gøre i grupper af 2 personer, og det er en utrolig vigtig øvelser, da den er grundlaget for rigtigt meget akrobatik.

Sæt jer ned på knæ, og placer hænderne på måtten. Læg nu hovedet på måtten, så det sammen med hænderne danner en ligebenet trekant. Ren simpel matematik.

 

Nu skulle dine albuer gerne være sådan cirka 90 grader, og de udgør derfor et ganske udmærket trappetrin for dine knæ. Placer knæerne oven på albuerne. Og bare rolig, din modtager står lige bag og er altid klar til at hjælpe hvis der sker noget.

Pres nu med mavemusklerne bagdelen bagover indtil ryggen står lodret.

 

Nu kan du med lidt træning strække benene lige op i luften, og så er den der hovedstanden mine damer og herre.

Sørg igen for at have en vågen modtager. Også når du ”frivilligt” går ned. Du har to muligheder for at komme ned, du kan vælge samme vej som du kom op, eller du kan lade dig falde bagover, bøje hovedet, og slå en koldbøtte, dem er du jo allerede trænet i på nuværende tidspunkt.

 

Der er også andre variationer for hovedstand, de kan findes i de fleste yoga bøger, eller gennemgås i en work-shop.

Se Billeder.

 

Nu når vi har nogenlunde styr på hovedstanden, kan vi lige så godt bruge den til noget, næste punkt på programmet kalder man lyset, og det er en hoved skulder stand på bund.

Bunden skal ligge som i svalereden, men toppen skal stå på den modsatte side denne gang.

Modtagerne står igen på hver sin side.

 

Toppens fødder skal stå helt tæt på bundens bagdel, og toppen placere hænderne på bundens knæ, og læner sig lidt frem, så bunden uden at løfte overkroppen, kan nå toppens skulder. Bunden tager fat i toppens skulder, som langsomt ligger mere og mere vægt i.

Nu kan toppen strække sine arme og sparke benene op, som skulle han/hun til at stå på hovedet (hvilket de også skal).

 

Her er det vigtigt at bunden også hele tiden har strakte arme.

Når toppens krop står lodret, skal bunden så vidt muligt sørge for at armene går lige op, men husk at toppen skal hele tiden have et godt greb i lårene/ knæene.

 

De første mange gange man laver den, har modtagerne hele tiden fat i en, men efterhånden som sikkerheden melder sig kan de godt begynde at give lidt slip ( de skal dog stadig stå klar hvis der sker noget)

 

Når modtagerne ikke længere har fat, kan toppen begynde at lave forskellige gymnastik øvelser med benene, men pas på ikke at blive for hurtig, for vægten flytter sig hele tiden, og bunden skal kunne følge med

 

En af de nok mest klassiske akrobatik øvelser er galionsfiguren, en flot og nem figur, som jeg selv altid bruger i mine forestillinger. Den er ganske udmærket som selvstændigt billede, men er også mellemtrinet til mere avancerede formationer.

 

Man skal i starten bruge 4 personer: 1 bund-bund 1 alm. Bund 1 top og mindst 1 modtager.

Bund-bund skal stille sig i hunde stilling, sørg for at arme og ben står lodret samt at knæerne ikke hælder til siderne. Se i øvrigt foto.

 

Oven på ”hunden” sætter bunden sig, som sad han på en stol, sørg for at side på ballen og undgå herved at belaste lænden samt ryggen.

Bemærk som hovedregel at gør det ondt, gør i det forkert. Og så skal i straks afbryde øvelsen.

 

Toppen stiller sig foran bunden med hovedet imod denne. og nu skal vi introducere det internationale akrobat greb…. Bunden holder sine arme frem for sig, og åbne håndfladerne som vender opad, toppen strækker ligeledes sine arme frem, og tager fast om bundens underarm, bunden tager nu fast om toppens under arm, herved får de begge et greb i hinanden, og er derfor fælles om sikkerheden. Grebet glider på plads, så man begge holder lige over håndledet på den anden.

 

Nu skal toppen holder kroppen så rank som mulig, (lad være med at knække i hoften, dette gør det svært for bunden, at balancere med vægten.)

Toppen tænker lige op i vejret, og træder op på bunden lige over knæet, holder kroppen rank og træder op med den anden fod.

 

Her står man et stykke tid og arbejder lidt med hvordan man kan stå, så det er mest behageligt for begge partner. Modtageren, står bag ved toppen, og nu kan bunden så småt begynde at lade toppens vægt falde væk fra sig selv, samtidigt med at han kommer op og stå ( stadigt og hele tiden med bøjede ben).

 

Når bunden føler sig sikker, kan han give signal til hunden om at flytte sig. Herefter kravler hunden væk, og stiller sig som modtager for bunden. Tillykke I står nu i Galionsfiguren.

Når I har prøvet den nogen gange, kan I slippe med den ene hånd, dreje overkroppen væk fra hinanden, stolt række smilene ud i luften og udbryde voila bravissimo.

Dette kan I prøve med begge hænder.

 

Efter en tid med denne øvelse, kan I prøve at klare den uden bund-bund altså hunden. Hvis dette fungere fint, kan I også prøve at hoppe op med begge fødder samlet ( her kan man evt. stille en stol under bunden de første par gange) Når I hopper op, arbejder man med begrebet: Tempo.

 

Det foregår som regel på den måde, at man først skaber øjenkontakt, efterfulgt af et klem fra bunden som signalere hop, i samme øjeblik toppen hopper hjælper bunden med armene, dette letter arbejdet samt stødet fra dem begge.

Faktisk er dette hvad man i virkeligheden kalder en omvendt galionsfigur.

 

Den helt rigtige galionsfigur vender på en sådan måde, at toppen og bunden, har hovedet samme vej, for at kunne lave den, skal I begge kunne hoppe en omvendt galionsfigur op.

 

Toppen stiller sig foran bunden, som bøjer knæene og tager godt fast om hofterne på toppen.

Toppen tager fat om bunden, som giver et signal til toppen, i tempo hopper toppen op på det nederste af bundens lår ( ligesom omvendt galionsfigur ) når toppen er kommet op, lader bunden sine hænder glide ned på den øverste del af toppens lår, og kan herefter justere toppen fremad, samtidigt med at han læner sin egen vægt bagud. Dette er den almindelige galionsfigur.

 

De første par gange I laver den, kan I nøjes med at gå op med et ben af gangen.

Når I bliver sikrer i den kan den bruges til mange sjove ting.

Den er f.eks. ganske god, som overgang til 1 ½ mand høj.

 

1 ½ Mand høj.

 

Man stiller sig i alm. Galionsfigur ( se ovenfor)

Bunden trækker toppen ind til kroppen, og stikker hovedet ind mellem benene på hende, herefter strækker han langsomt benene op. Toppen placere benene bag ryggen på bunden, og kan på denne måde holder sig selv fast. ( Pas på ikke at kvæle bunden ).

1 ½ mand høj, kan ligeledes bruges som overgang til mange flotte figurer. F.eks. baglæns rulle, høj hånd i ankel, 2 mand høj eller omvendt 69ér.

 

2 Mand høj.

 

Bunden stiller sig med let spredte og meget bøjet ben, lodret overkrop og med hænderne ved siden af sine ører. Se billede.

Toppen stiller sig tæt bagved og tager fat i hænderne på bunden.

Sætter sin venstre fod oven på bundens venstre lår, helt inde ved hoften, toppen skal nu samtidig med at hun træder lige op, også tænke sin vægt lige op ( pas på ikke at ligge vægten ud til siderne eller bagud.) Højre fod placeres nu på bundens højre skulder.

Herefter glider venstre fod op langs ryggen og ender på bundens venstre skulder.

Sørg for at komme til at stå på vristen, og forsøg nu at strække under benene ud. ( sørg for at holde knæene samt skinne ben samlet).

 

Bunden tager nu fat lige under knæene, og presser sit hoved mod toppens skinne ben, samtidig med han trækker toppens ben ned/hen mod sit hoved, toppen kan nu rejse sig helt op tage armene til siden, og smile bredt for dette her er nemlig rigtigt sejt.

 

Man har selvfølgelig hele tiden mindst 2 modtager til dette lidt vovede projekt.

Og bunden husker at når toppen er oppe må han godt samle benene, da det faktisk er temmelig hårdt at stå sådan.

 

Hvis det er alt for hårdt findes der et godt lille trick - - - - - Træn lårmusklerne. Hi hi hi hi .

 

TILBAGE TIL ONLINE CIRKUSSKOLE

Please reload